Soms zetten bedrijfsnamen je flink op het verkeerde been. Geen idee of dat bewust zo is bedacht, maar het is wel een feit. En het is grappig. Tenminste, dat vind ik. Ik zal je vertellen wat ik bedoel.

Slagerij Schrijver

Ooit gehoord van een verkeersschool die Bakker heet? Of van een visboer die Schilder heet? Je hebt ook een museum dat als Slager door het leven gaat. Zo schijnt er ook een banketbakker te zijn met de naam Timmerman. En een timmerfabriek die zich Visser noemt. Wat denkt u trouwens van slagerij Schrijver, autobedrijf Molenaar, schildersbedrijf Schoenmaker en advocaat Metselaar. Die bestaan ook. Ga er maar eens op googelen.

Hersenen in beweging

Eigenlijk kloppen deze namen op de één of andere manier niet vanuit taalkundig oogpunt. Een slager moet immers geen Bakker heten. Dit soort naamconstructies zorgt ervoor dat je hersenen flink in beweging moeten komen. Vanuit communicatief oogpunt zijn het dus wèl schoten in de roos . Want je gaat erover nadenken en erop zitten broeden. Het merk blijft hierdoor hangen. Maar of dit ook leidt tot een aankoop of het afnemen van een dienst. Dat is de vraag. En of het ooit zo bewust is bedacht, dat betwijfel ik. Kwestie van toeval, denk ik. Maar wel een heel leuk toeval!